Rejestracja czasu pracy – kto jest zobowiązany do jej prowadzenia?

Ewidencja czasu pracy niezbędna jest do tego, aby prawidłowo ustalić wysokość wynagrodzenia oraz dodatkowych świadczeń, które wynikają ze stosunku pracy. Czym tak właściwie jest i na czym ona polega? Do czyich obowiązków należy jej prowadzenie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym poniższym artykule.

Co warto wiedzieć o ewidencji czasu pracy

Ewidencja, czyli kontrola czasu pracy powinna być prowadzona przez cały okres zatrudnienia pracownika. Obowiązek prowadzenia karty ewidencji czasu pracy spoczywa przede wszystkim na pracodawcy. Może to być także organ lub też inna osoba, wyznaczona do tego celu osoba. Niekiedy zadanie to zlecane jest pracownikom działu kadr, szczególnie wtedy gdy ewidencja czasu pracy prowadzona jest w formie elektronicznej.

Na żądanie pracownika, pracodawca może udostępnić mu tę dokumentację. Prowadzenie kontroli czasu pracy jest konieczne przede wszystkim z powodu konieczności prawidłowego ustalenia wynagrodzenia. Pracodawcy grozi kara grzywny w przypadku braku dokumentacji pracowniczej. Wysokość kary może wynosić od 1000 do 30 000 złotych. Jest to zatem jeden z podstawowych obowiązków każdego właściciela firmy. Warto pamiętać również o bezpiecznym przechowywaniu tego rodzaju dokumentów, w takim miejscu, aby nie groziło im uszkodzenie, zniszczenie lub dostanie się w niepowołane ręce. Należy także wiedzieć, iż pracodawca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji czasu pracy każdego z pracowników z osobna, która powinna znajdować się w dokumentacji każdej z zatrudnionych osób.

Zostaw Odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

trzy × cztery =