Rowerzyści w całym kraju walczą o swoje prawa, a więc o możliwość bezpiecznego przemieszczania się. Między innymi dlatego powstaje coraz więcej specjalnych dróg, które przeznaczone są do poruszania się rowerem. Bardzo wiele takich dróg można spotkać w parkach, na osiedlach, przy drogach łączących przedmieścia z centrum miasta, a nawet w samym sercu wielkich aglomeracji.
Najczęściej droga taka kojarzy się z wydzielonym pasem, na który wylany jest kolorowy asfalt, bardzo często w kolorze jasnoczerwonym. Jest to jednak w ogromnej ilości przypadków specjalna masa, wylana na podłoże asfaltowe lub betonowe. Powierzchnia drogi rowerowej zostaje wtedy wydzielona kolorem, a właściwości specjalnej nawierzchni podwyższają bezpieczeństwo użytkowników.
Innym rodzajem nawierzchni są drogi wykonywane z bruku. Od nich jednak powoli się odchodzi, ponieważ jazda na rowerze po tego typu drodze nie jest zbyt komfortowa i odczuwać można spore drgania podczas nieco szybszej jazdy. Jeszcze innym rozwiązaniem dla rowerzystów jest wydzielony pas jezdni, po której poruszają się samochody. Drogi rowerowe budowane są również z prefabrykatów, a często są to po prostu istniejące drogi gruntowe wyznaczone jako trasy szlaków rowerowych. Należy pamiętać o tym, że wyznaczony pas drogi jest drogą rowerową, decydują znaki drogowe.