Polska leży w strefie klimatycznej, w której występują duże różnice temperatur pomiędzy miesiącami letnimi a zimowymi. To jest zasadniczy powód zmuszający właścicieli aut do wymiany ogumienia. Mieszanka, z której wykonane są opony samochodowe zmienia swoje właściwości fizyczne wraz ze zmianą temperatury. Okazuje się, że trudne jest opracowanie materiału, który zachowa swoje parametry w różnych zakresach temperatur, ale nie jest to jedyny aspekt, który odróżnia oponę zimową od letniej. Możemy wymienić trzy takie kluczowe elementy:
– rodzaj mieszanki (gumy),
– struktura fizyczna powierzchni opony,
– sposób ukształtowania (wzór) bieżnika.
Opony zimowe są produkowane z mieszanki, która przy niskich temperaturach zapewnia lepszą przyczepność do podłoża. Jest to zasadniczo mieszanka miękka, bardziej plastyczna, dostosowująca się do podłoża. To także powinno stanowić wskazówkę, dlaczego nie należy eksploatować opon zimowych latem – mają znacznie gorszą przyczepność na twardej powierzchni.
Opona zimowa posiada dużą ilość szczelin i rowków, których zadaniem jest rozpraszanie i odprowadzanie wody oraz poprawienie przyczepności na śniegu i lodzie. Dzięki temu, nawet przy bardzo złych warunkach będziemy bezpieczni na drodze. Używanie ich zmniejszy prawdopodobieństwo wypadku.
Bieżnik opony zimowej jest znacznie głębszy niż w oponach letnich. Taka budowa ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa jazdy – jak pokazują badania i testy, śnieg, który dostaje się do szczelin takiego bieżnika poprawia przyczepność.
Reasumując, kiedy zbliżają się zimowe miesiące, warto pomyśleć o bezpieczeństwie jazdy. Jeśli mieszkamy w Wielkopolsce i potrzebna nam wymiana opon Poznań, jako stolica województwa posiada szereg miejsc, w których specjaliści dokonają zmiany ogumienia w naszym pojeździe.