Jak wybrać odpowiedni kołowrotek?

Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Jednym z podstawowych elementów sprzętu wędkarskiego jest kołowrotek. Pełni on dwojaką rolę – z jednej strony magazynuje żyłkę, z drugiej zaś zabezpiecza ją przed przypadkowym zerwaniem przez rybę (za pomocą specjalnego hamulca). Jego rodzaj ma kluczowe znaczenie zarówno dla sposobu, jak i skuteczności całego połowu, dlatego przed zakupem trzeba wziąć pod uwagę kilka istotnych parametrów. Wiele różnych modeli kołowrotków znajdziemy w profesjonalnym sklepie wędkarskim, np. na https://www.fishingstore.pl/.

Podstawowe kryteria, jakimi warto się kierować

Przy wyborze kołowrotka należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na jego budowę. Wyróżniamy modele ze stałą szpulą, przeznaczone np. do wędkarstwa morskiego i standardowego, a także modele z ruchomą szpulą, przydatne podczas połowu na muchę lub grunt. Odrębną kategorię stanowią tzw. multiplikatory, czyli zaawansowane wersje pozwalające na nawinięcie wyjątkowo długiej żyłki. Służą one głównie do łowienia dużych ryb typu sum, jesiotr czy sandacz.

Istotnym kryterium jest ponadto rodzaj zastosowanego hamulca. Na rynku są dostępne urządzenia wyposażone w hamulec dolny (z blokadą w przekładniach), górny (z blokadą zlokalizowaną z przodu) oraz walki (z przełącznikiem umożliwiającym precyzyjne kontrolowanie oporu). W tej pierwszej kategorii prym wiedzie zdecydowanie kołowrotek karpiowy, w drugiej kołowrotek spinningowy, natomiast w trzeciej sumowy.

Pozostałe ważne kryteria wyboru to także:

– liczba łożysk – najlepiej cztery lub więcej

– przełożenie – szybkość nakręcania żyłki

– waga – lekkie modele są przeznaczone do spinningu (do 300 g), a ciężkie do największych gatunków ryb

– pojemność szpuli

 – materiał wykonania – aluminium, stal lub kevlar

 – dodatkowe funkcje – m.in. elektryczny silniczek, licznik głębokości czy sygnalizator brań

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Ostatnie wpisy
Rekomendowane
Jak zrobić dobrą reklamę?
Jak zrobić dobrą reklamę?
Reklama jest jednym z najważniejszych elementów w budowaniu wizerunku, czy też zwiększaniu naszych zysków. Przede wszystkim firmy zatrudniają profesjonalistów, którzy […]
Własny sklep – jak w efektowny sposób zaprezentować cenne towary?
Własny sklep – jak w efektowny sposób zaprezentować cenne towary?
Duża rywalizacja między firmami niejednokrotnie mobilizuje do podjęcia dodatkowych działań marketingowych. Najlepiej, aby każda reklama była dostosowana do specyfiki branży, […]
Naklejki na koszulki – efektowny sposób na wyrażenie siebie
Naklejki na koszulki – efektowny sposób na wyrażenie siebie
Masz dosyć sztampowych haseł widniejących na koszulkach dostępnych w sieciówkach? A może po prostu lubisz wyrażać siebie, swój styl oraz […]